YangSaya Nampak

Apabila tukang urut bercakap tentang pelancongan.

In Pelancongan, Sarawak on January 9, 2012 at 8:36 am

SAYA bukan pelanggan pertama dia untuk hari tersebut – mungkin saya yang kesembilan atau kelapan (saya suka angka sembilan dan lapan).

Dia mula mengurut bahagian belakang badan dalam posisi saya meniarap dan bertanyakan saya tentang soalan yang rimas untuk dijawab – dia tanya saya orang mana dan kerap atau tidak berurut?

Saya jarang menjawab dengan khusus dan tepat bila ditanyakan oleh orang baru dikenali. Segera saya menukar topik perbualan. Saya bertanya dengan dia sudah berapa lama pusat urut tersebut beroperasi? Mengapa di pusat bandar raya? Ramai atau tidak orang datang berurut di kawasan pusat bandar raya seperti itu?

Ini Bandar Raya Kuching, pusat pentadbiran negeri Sarawak.

Maksud saya, tidak elok jika pusat bandar raya dipenuhi dengan pusat urut – kerana lazimnya premis sedemikian dipandang serong oleh umum. Premis demikian majoriti pekerjanya ialah perempuan dari China, Filipina dan Indonesia – tidak ketinggalan juga wanita tempatan!

“Pusat urut menawarkan perkhidmatan seks dan bersembunyi di sebalik papan tanda pusat urutan kaki atau pusat refleksologi” – itu yang secara automatik berlegar dalam minda kebanyakan kita apabila terlihat premis sebegitu.

Wanita yang mengurut saya, dari raut wajahnya mungkin dalam lingkungan 45 tahun ke atas – tidak muda dari itu.

Dia menjawab soalan-soalan saya. Katanya, kebanyakan pusat urut berada dalam lingkungan pusat bandar menggunakan khidmat tukang urut yang benar-benar boleh melakukan kerja tersebut dan bukan sekadar memperagakan bentuk tubuh dan raut muka untuk menarik pelanggan.

Justeru, apabila pelancong yang benar-benar ingin melepaskan letih setelah seharian berjalan-jalan, mereka tidak hampa dengan khidmat diberikan.

Menurut tukang urut berkenaan, pekerja dari China, Filipina dan Indonesia, ramai di kalangan mereka tidak tahu langsung kemahiran mengurut. Apa yang mereka buat ialah sekadar picit sana, picit sini dan selepas itu menawarkan khidmat seks.

Lantaran itu, pusat urut di kawasan bandar raya ini banyak menggunakan khidmat tukang urut profesional. Alasannya, tidak mendatangkan cemar terhadap imej Kuching di kalangan pelancong asing atau dengan kata lain tidak dilabelkan sebagai bandar raya pelacuran.

Sarawak ingin membangunkan industri pelancongan dengan memasarkan produk berteraskan alam semulajadi, kebudayaan dan aktiviti lasak. Justeru, unsur-unsur seks di rumah urut wajar diketepikan.

Pada tahun ini, kerajaan menyasarkan ketibaan 3.6 juta pelancong berbanding 3.2 juta pada tahun ini.

Ketua Pegawai Eksekutif Lembaga Pelancongan Sarawak (STB) Datuk Rashid Khan dalam laporan akhbar baru-baru ini berkata setakat Oktober 2011, majoriti pelancong yang datang ke sini adalah dari negara jiran seperti Singapura, Brunei, Indonesia, China, India, Australia dan dari Semenanjung.

Menurutnya: “Ini merupakan petanda baik dalam meningkatkan pasaran produk tradisi di sini memandangkan sekarang kita sedang berhadapan dengan kedudukan ekonomi yang agak lembap”.

Beliau berharap agar syarikat-syarikat penerbangan utama seperti MAS dan AirAsia terus menyediakan penerbangan ke Sarawak agar sasaran tersebut berupaya dicapai.

Rashid juga memberitahu pertumbuhan dalam sektor pelancongan telah meningkat sebanyak 16 peratus tahun lepas berbanding 2010.

Leave a Reply

