YangSaya Nampak

Kek Lapis Sarawak: Produk IKS mampu luas pasaran antarabangsa.

In ekonomi, Sosial on September 22, 2011 at 2:00 pm

Menjelang Hari Raya Aidilfitri 2011 pada 30 Ogos, satu produk industri desa Sarawak iaitu Kek Lapis Sarawak terpaksa akur dengan penurunan permintaan berikutan dikaitkan dengan penggunaan produk tenusu mentega Golden Churn yang disahkan tidak halal.

Lazimnya tempahan kek lapis meningkat berkali ganda menjelang musim Hari Raya Aidilfitri. Tempahan bukan sekadar dari pasaran tempatan tetapi juga daripada Semenanjung Malaysia.

Kek Lapis Sarawak

Sejak zaman berzaman kek lapis memang sinonim dengan nama Sarawak. Tidak lengkap lawatan ke Sarawak terutama ke Kuching jika tidak membawa balik kek lapis sebagai buah tangan. Kek lapis Sarawak juga merupakan antara cara tidak langsung mempromosikan Bumi Kenyalang di kalangan para pelancong.

Rasanya yang lembut dan berkrim serta manis membuatkan orang ramai ingin menikmatinya berkali-kali. Itulah produk kebanggaan orang Sarawak.

Kebanyakan perusahaan membuat kek lapis dilakukan oleh kaum ibu. Dan satu sumber pihak pemberi pinjaman wang perniagaan memberitahu kebanyakan mereka merupakan ibu tunggal. Mereka mempunyai kemahiran membuat kek lapis, dan ia dimanfaatkan untuk menyara kehidupan keluarga.

Permintaan yang tinggi terhadap kek lapis dibuktikan apabila jualannya membabitkan 10 pengusaha kek lapis di negeri ini mencecah RM5.5 juta pada tahun 2008.

Menteri di Pejabat Ketua Menteri Sarawak, Datin Fatimah Abdullah menjelaskan kek lapis Sarawak bukan sahaja berjaya menembusi pasaran Semenanjung malah juga pasaran
Brunei dan Indonesia.

Bahagian Kuching mempunyai jumlah terbesar pengusaha kek lapis Sarawak dan sangat berjaya sehingga sembilan pengusaha meraih pendapatan lumayan.

Banyak kedai-kedai membuat dan menjual kek lapis dapat diperolehi dengan mudah di bandar raya Kuching. Antaranya ialah Kek Lapis Dayang Salhah, Kek Lapis Rabiah Amit dan Kek Lapis Dwanie.

Pada tahun 2009, Fatimah memberitahu 27 produk daripada 22 pengusaha kek lapis dari
Sarawak telahpun dianugerahkan jenama Sarawak Best yang setaraf dengan standard
Agro Best yang dikeluarkan oleh Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani
Malaysia.

Dengan adanya penganugerahan itu, Kek Lapis Sarawak dapat mengekalkan keunikan daripada segi identiti Sarawak selain mempunyai Amalan Kebersihan yang Baik (GHP).

Setakat ini terdapat 120 jenis kek lapis yang dijual pada harga sekitar RM70 hingga RM150 untuk setiap tiga kilogram terdiri daripada pelbagai bentuk, corak dan rasa.
   
Bagi meluaskan pasaran, pengusaha kek lapis diharapkan mengambil berat aspek pembungkusan. Ia merupakan satu strategi pemasaran selain tidak menghasilkan kek yang terlalu manis dan banyak menggunakan pewarna.

Malahan semua pengusaha kek lapis harus peka terhadap citarasa dan permintaan pelanggan dari luar negara sebagai usaha meluaskan pasaran antarabangsa.

Justeru, tidak mustahil jika kek lapis Sarawak yang telah mencipta nama di seluruh negara dan negara-negara jiran, dapat dipasarkan ke Eropah dan Timur Tengah.

Para pengusaha harus mempelbagaikan corak kek lapis dan sedia menghadapi cabaran agar ia sentiasa berdaya saing, maju dan menjadi pilihan utama sekiranya terdapat persaing dari negara-negara jiran.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: